Regler för Alasta onlinebutik

§ 1 [Allmänna bestämmelser]

  1. Dessa regler definierar villkoren för användning av webbutiken som finns tillgänglig på adressen: alasta-spegel.se av dess användare, samt villkoren, typer och omfattning av de tjänster som tillhandahålls, inklusive proceduren för reklamation.
  2. Ägaren av webbplatsen är Alasta spółka z ograniczoną odpowiedzialnością med säte i Niałek Wielki 106, 64-200 Wolsztyn, Republiken Polen, Województwo Wielkopolskie, registrerad vid distriktsdomstolen i Poznań – Nowe Miasto och Wilda i Poznań, IX ekonomiska avdelningen i det nationella domstolsregistret under KRS-nummer: 0000771908, REGON: 382569333, NIP: 9231732328, aktiekapital 18 000,00 PLN, fullt betalt.

§ 2 [Definitioner]

De definitioner som används i dessa regler ska tolkas på följande sätt:

  1. Återförsäljare – Alasta spółka z ograniczoną odpowiedzialnością med säte i Niałek Wielki 106, 64-200 Wolsztyn, Republiken Polen, Województwo Wielkopolskie, registrerad vid distriktsdomstolen i Poznań – Nowe Miasto och Wilda i Poznań, IX ekonomiska avdelningen i det nationella domstolsregistret under KRS-nummer: 0000771908, REGON: 382569333, NIP: 9231732328, aktiekapital 18 000,00 PLN, fullt betalt.
  2. Webbutik – webbplats tillgänglig på adressen: https://alasta-spegel.se, genom vilken Återförsäljaren erbjuder de produkter som säljs via postorder eller för personlig upphämtning, om sådan möjlighet överenskommits med Återförsäljaren.
  3. Användare / Kund – fysisk person (Konsument) eller Företagare, som använder funktionerna på webbutiken genom att få åtkomst till den.
  4. Användarkonto (kundkonto) – ett individuellt konto för Användaren som gör det möjligt att använda webbutiken, där Användaren loggar in med den e-postadress eller användarnamn och lösenord som angavs vid registreringen.
  5. Konsument – fysisk person som ingår ett rättsligt bindande avtal med Återförsäljaren som inte är direkt relaterat till dennes affärs- eller yrkesverksamhet.
  6. Företagare – fysisk person, juridisk person eller organisatorisk enhet utan juridisk status som en person, vars lagstiftning ger rättslig kapacitet, och som bedriver affärs- eller yrkesverksamhet i eget namn.
  7. Registrering – åtgärd där Användaren skapar ett konto, accepterar dessa regler och ingår ett avtal.
  8. Beställning – rättshandling som innebär ingående av ett avtal med Återförsäljaren.
  9. Avtal – köpeavtal som ingås elektroniskt mellan Återförsäljaren och Användaren, enligt vilket Kunden förbinder sig att betala för den valda produkten och Återförsäljaren förbinder sig att överföra äganderätten till produkten och leverera den.
  10. Elektronisk tjänst – tillhandahållande av tjänster via elektroniska medel i enlighet med lagen om tillhandahållande av elektroniska tjänster (Dz.U. från 2020, punkt 344 med senare ändringar) av Återförsäljaren till Användaren via Webbutiken.
  11. Integritetspolicy – webbplatsens sekretesspolicy och cookies tillgänglig via denna länk.
  12. Regler – denna ”regler för Alasta webbutik”.

§ 3 [Tekniska krav för att använda Webbutiken]

  1. För att kunna använda Webbutiken måste Användaren ha följande:
    a. en dator med operativsystemet Microsoft Windows, iOS eller en smartphone eller surfplatta med lämpligt operativsystem,
    b. en ständig internetuppkoppling,
    c. en webbläsare som är uppdaterad minst från 2017: Mozilla Firefox, Microsoft Edge, Google Chrome, Opera som stöder följande teknologier: http, https, html 5, xhtml, xml, CSS 3, JavaScript, och har aktiverat stöd för cookies, grafik i formaten jpeg, png, gif, svg,
    d. en e-postadress.

§ 4 [Användare och användning av Användarkonto]

  1. För att skapa ett Användarkonto i Webbutiken är det nödvändigt att genomgå registreringsprocessen där följande steg ska vidtas:
    a. ange användarnamn och e-postadress,
    b. acceptera reCaptcha-verifiering,
    c. acceptera denna användarvillkor samt integritetspolicy och ge samtycke till behandling av personuppgifter.
  1. Innan beställning görs ska Användaren ange korrekt information för sitt Användarkonto, särskilt sitt namn, adress och, vid köp som görs för affärsverksamhet, företagsnamn och momsregistreringsnummer (NIP).
  2. Genom att acceptera dessa användarvillkor intygar Användaren att alla uppgifter som tillhandahålls för att genomföra Avtalet är sanna och korrekta samt har erhållits på ett lagligt sätt, och att Användaren har rätt att använda dessa uppgifter.
  3. Användaren som har ett Användarkonto kan när som helst:
    a. ändra sitt lösenord,
    b. ändra sina personuppgifter,
    c. granska sin beställningshistorik,
    d. lägga till betalkort på sitt Användarkonto för att betala sina beställningar,
    e. ta bort sitt Användarkonto.

§ 5 [Läggande av beställning och ingående av Avtal]

  1. Genom Webbutiken säljer Säljaren varor som denne är producent av tillsammans med deras leverans till den adress som anges av Användaren, med förbehåll för § 6 punkt 3 i dessa villkor.
  2. Processen för att lägga en beställning sker helt via Webbplatsen och går till på följande sätt:
    a. Användaren väljer den vara denne är intresserad av genom att lägga den i sin kundvagn.
    b. Om det är nödvändigt kan Användaren bli ombedd att ange ytterligare funktioner eller parametrar för den valda varan, vars värde läggs till det totala priset, som visas innan varan läggs i kundvagnen. Alla priser som anges i Webbutiken är bruttopriser.
    c. Efter att ha lagt varan i kundvagnen, sker en omdirigering till en sida där det är möjligt att modifiera mängden beställda varor, ange Användarens uppgifter som nämns i § 4 punkt 2 i dessa villkor eller logga in på sitt Användarkonto,
    d. efter att ha genomfört ovanstående steg, väljer Användaren betalningssätt, bekräftar att de har läst och förstått dessa villkor, samt bekräftar sin rätt att ångra det ingångna avtalet, och genomför betalningen.
  3. Möjliga betalningssätt för den köpta varan:
    a. via betalningsoperatören PayPro S.A., ul. Pastelowa 8, 60-198 Poznań, Polen, KRS: 0000347935, NIP: 779-236-98-87,
    b. med betalkort (kredit- eller debetkort Visa, Mastercard eller American Express),
    c. banköverföring till Säljarens bankkonto. Vid val av denna betalningsmetod skickas efter beställningen en e-post med uppgifter för att genomföra överföringen. Ange beställningsnumret i ämnesraden för snabbare identifiering,
    d. postförskott vid leverans (endast tillgängligt för leveranser inom Polen),
  4. Vid betalning ingås ett Avtal mellan Säljaren och Användaren, som gäller under den tid som krävs för att genomföra den lagda beställningen. Efter beställningen kommer Användaren att få en bekräftelse på beställningen och ingåendet av Avtalet till den e-postadress som anges av Användaren.
  5. Vid ingående av Avtal och genomförd betalning har Säljaren rätt att utfärda elektroniska fakturor till Användaren, vilka skickas till den e-postadress som Användaren angivit. Användaren intygar att de kommer att ta emot dessa elektroniska fakturor till den angivna e-postadressen.

§ 6 [Leverans av varor]

  1. De angivna priserna på varorna inkluderar fraktkostnader, som levereras med kurirservice. Frakt av varor inom Polen är gratis, medan för varor som skickas till andra EU-länder utanför Polen samt till Storbritannien, informeras Kunden om fraktkostnaderna innan betalning sker.
  2. Vid val av kurirfrakt kommer alla beställningar att skickas till Kunden inom 2 till 20 arbetsdagar från det att betalningen har registrerats, beroende på produktkategori.
  3. Leverans av beställda varor sker till följande länder: Österrike, Belgien, Bulgarien, Kroatien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Spanien, Nederländerna, Irland, Litauen, Tyskland, Norge, Polen, Tjeckien, Rumänien, Sverige, Slovakien, Slovenien, Ungern, Italien, Storbritannien, Lettland.
  4. Vid ingående av Avtal med Konsument bär Säljaren fullt ansvar för försändelsen tills den levereras till Användaren av transportören. Om de beställda varorna levereras med uppenbara skador som uppkommit under transporten, är Användaren skyldig att omedelbart rapportera händelsen till transportören och kontakta Säljaren. Försening i rapportering eller kontakt med Säljaren medför inga negativa konsekvenser för Användaren.
  5. Vid ingående av Avtal med Företag är Säljarens ansvar för förlust, brist, skada på varan eller för försening i leveransen uteslutet från och med det att varan överlämnas till transportören.
  6. Vid mottagandet av försändelsen är Kunden skyldig att noggrant kontrollera förpackningens och innehållets skick i närvaro av kuriren. Om några skador på förpackningen eller produkten konstateras, ska Kunden omedelbart vägra att ta emot försändelsen och upprätta en skaderegleringsrapport enligt transportörens procedurer. Brist på en sådan rapport kan förhindra att reklamationen om skador på försändelsen behandlas.
  7. Om denna situation uppstår, ska Säljaren omedelbart informeras via e-post till adressen: claim@alasta-spegel.se eller telefoniskt på numren: mobil +48 538 012 767, +48 662 872 404
  8. Noggrann kontroll av försändelsen vid mottagandet är nödvändig för att skydda era rättigheter i fall av reklamation.

§ 7 [Rätt att ångra avtalet]

  1. Konsumenten som har ingått ett avtal med Säljaren via webbshoppen kan inom 14 dagar ångra avtalet utan att ange någon orsak och utan att bära några ytterligare kostnader, med undantag för kostnader för att returnera varan till Säljaren.
  2. Konsumenten kan ångra avtalet genom att skicka ett meddelande till Säljaren om att denne ångrar avtalet. Meddelandet kan göras genom ett formulär som finns tillgängligt på denna länk.
  3. Ångermeddelandet kan göras på följande sätt:
    a. genom att skicka meddelandet elektroniskt till e-postadressen: service@alasta-spegel.se – för att hålla tidsfristen räcker det med att skicka meddelandet före tidsfristens utgång,
    b. genom att skicka det undertecknade meddelandet direkt till Säljarens adress: Alasta sp. z o.o., Niałek Wielki 106, 64-200 Wolsztyn, Polen, Województwo Wielkopolskie – för att hålla tidsfristen räcker det med att skicka försändelsen före tidsfristens utgång,
  4. Om Konsumenten använder sin rätt att ångra avtalet, anses avtalet som ogiltigt.
  5. Säljaren ska utan dröjsmål, och senast inom 14 dagar från det att Säljaren mottagit Konsumentens ångermeddelande, återbetala alla betalningar som Konsumenten gjort, med undantag för kostnader för leveransen av varan i samband med ångrat köp, vilka Konsumenten själv ska stå för.
  6. Säljaren återbetalar betalningen med samma betalningsmetod som Konsumenten använde, om inte Konsumenten uttryckligen gått med på en annan återbetalningsmetod som inte innebär några extra kostnader för Säljaren.
  7. Konsumenten är skyldig att returnera varan till Säljaren inom 14 dagar från den dag Konsumenten ångrat avtalet. För att hålla tidsfristen räcker det att skicka tillbaka varan innan tidsfristen löper ut.
  8. Konsumenten ansvarar för en värdeminskning på varan som uppstår genom att denne använder varan på ett sätt som går utöver vad som är nödvändigt för att fastställa varans natur, egenskaper och funktion.
  9. Konsumenten har inte rätt att ångra avtalet enligt ovan om varan var beställd enligt Konsumentens specifikation (på beställning) eller är avsedd för att tillgodose Konsumentens individuella behov.
  10. Konsumenten kommer att informeras om en produkt är tillverkad enligt specifika individuella krav före ingåendet av avtalet och betalning.
  11. Den returnerade varan bör vara i ett skick som möjliggör vidareförsäljning, vilket innebär att Konsumenten endast kan använda varan i den utsträckning som krävs för att fastställa dess natur, egenskaper och funktion. Varan bör vara komplett och, om möjligt, returneras i originalförpackning. Produkten får inte ha monterats på vägg eller ha några spår av montering.
  12. Kostnaden för returfrakt betalas av Kunden, men i vissa fall kan Säljaren stå för returfraktkostnaderna upp till den summa som betalades för frakten vid den ursprungliga transaktionen.
  13. Kunden är skyldig att packa den returnerade varan på ett sätt som minimerar risken för skador under transporten.
  14. Säljaren accepterar inte returer skickade mot postförskott.
  15. Vid retur ska ett inköpsbevis (t.ex. kopia av kvitto eller faktura) och en ifylld returformulär bifogas försändelsen.

Denna policy har upprättats i enlighet med EU:s lagstiftning om konsumentskydd.

§8 [Varans överensstämmelse med avtalet och reklamationsförfarande vid avtal ingångna med Konsumenter]

  1. Om varan inte överensstämmer med avtalet har Konsumenten rättigheter enligt denna paragraf.
  2. Varan anses överensstämma med avtalet om dess: beskrivning, typ, mängd, kvalitet, fullständighet och funktionalitet stämmer överens med avtalet. Dessutom, för att varan ska anses vara i överensstämmelse med avtalet, måste den särskilt:
    a. vara lämplig för det ändamål som varor av den här typen vanligtvis används för,
    b. förekomma i sådan mängd och ha sådana egenskaper som är typiska för varor av denna typ och som Konsumenten rimligen kunde förvänta sig med hänsyn till varans natur och Säljarens garanti,
  3. Säljaren ansvarar för bristande överensstämmelse med avtalet som fanns vid leveransen av varan och som framkom inom två år från denna tidpunkt, med undantag för varor som levererats till medlemsländer inom Europeiska Unionen utanför Polen eller om Konsumenten vid avtalets ingående var bosatt i ett annat medlemsland än Polen, där de nationella lagarna som gäller vid avtalets ingående föreskriver en längre tidsperiod.
  4. Om varan inte överensstämmer med avtalet kan Konsumenten begära reparation eller byte av varan.
  5. Säljaren kan byta varan om Konsumenten begär reparation, eller Säljaren kan reparera varan om Konsumenten begär byte, om det är omöjligt att göra varan förenlig med avtalet enligt Konsumentens val, eller om det skulle medföra orimliga kostnader för Säljaren. Om reparation eller byte är omöjligt eller skulle medföra orimliga kostnader för Säljaren, kan Säljaren vägra att göra varan förenlig med avtalet.
  6. Säljaren ska genomföra reparation eller byte inom rimlig tid från det att Konsumenten informerat Säljaren om att varan inte överensstämmer med avtalet, utan onödiga besvär för Konsumenten, med beaktande av varans natur och det syfte för vilket Konsumenten köpt varan. Säljaren bär kostnaderna för reparation eller byte, inklusive frakt, transport, arbetskraft och material.
  7. Om varan inte överensstämmer med avtalet kan Konsumenten lämna ett meddelande om prisnedsättning eller ångra avtalet när:
    a. Säljaren har vägrat att göra varan förenlig med avtalet enligt §8 stycke 5 i Reglerna,
    b. Säljaren inte har gjort varan förenlig med avtalet enligt §8 stycke 6 i Reglerna,
    c. bristen på överensstämmelse med avtalet kvarstår även om Säljaren har försökt att göra varan förenlig med avtalet,
    d. bristen på överensstämmelse är tillräckligt allvarlig för att motivera en prisnedsättning eller ångrat köp utan att först använda åtgärderna i §8 stycke 4-6 i Reglerna,
    e. ett uttalande från Säljaren eller omständigheter tydligt visar att varan inte kommer att göras förenlig med avtalet inom rimlig tid eller utan onödiga besvär för Konsumenten.
  8. Konsumenten kan inte ångra avtalet om bristen på överensstämmelse är oväsentlig.
  9. För att göra en reklamation i samband med en upptäckt brist i den köpta varan, måste ett reklamationsbrev skickas till adressen Alasta sp. z o.o., Niałek Wielki 106, 64-200 Wolsztyn, Polen, eller via e-post till: service@alasta-spegel.se och ange:
    a. Konsumentens uppgifter,
    b. beskrivning av bristen i varan i relation till avtalet samt bilagda fotodokument,
    c. krav enligt behandlingen av reklamationen som anges i §8 stycke 4 eller 7 i Reglerna.
  10. För att få ytterligare förtydliganden angående reklamationsproceduren kan Konsumenten också kontakta Säljaren via telefon på: +48238012767, +46662872404.
  11. Reklamationen ska behandlas inom 14 dagar från det att Säljaren mottagit reklamationsbrevet.
  12. Svaret på reklamationen skickas till Konsumentens e-postadress som anges i användarkontot eller i reklamationsbrevet skickat till varans leveransadress.
  13. Vid ångrat köp ska Konsumenten omedelbart returnera varan till Säljaren på dennes bekostnad. Säljaren ska återbetala Konsumenten för varan omedelbart, dock senast 14 dagar efter det att varan mottagits.
  14. Säljaren återbetalar priset med samma betalningsmetod som Konsumenten använde, om inte Konsumenten uttryckligen har gått med på en annan metod för återbetalning som inte medför några extra kostnader för Säljaren.
  15. Den reklamationsvaran som skickas till Säljaren ska vara ordentligt förpackad i originalförpackningen och ge tillräckligt skydd mot mekaniska skador under transporten. Om den mottagna varan från Säljaren har mekaniska skador som orsakas av felaktig hantering eller otillräckligt skydd under transporten, kan Säljaren avslå reklamationen.

§9 [Villkor för garanti vid avtal ingångna med Företagare]

  1. Enligt artikel 558 § 1 i den civila kodexen utesluts Säljarens ansvar för garanti för varor som förvärvats genom avtalet gentemot en kund som inte är Konsument.
  2. Garanti gäller inte heller för avtal där en fysisk person, utöver Säljaren, är part i avtalet och avtalet är direkt kopplat till denna persons affärsverksamhet, om avtalsinnehållet visar att det inte har en yrkesmässig karaktär för denna person, särskilt med hänsyn till den affärsverksamhet som personen bedriver, vilken är offentlig enligt bestämmelser om Central Företagsregister och Information om Företagsverksamhet (artikel 5564 i den civila kodexen).

§10 [Produktgaranti]

  1. De varor som säljs av Säljaren omfattas av en 2-årig garanti.
  2. Kunden har möjlighet att använda garantin oberoende av sina rättigheter som följer av varans bristande överensstämmelse med avtalet (reklamation).
  3. Vid retur av varan till Säljaren, i samband med att garantiavtalet uppfylls, gäller §8 st. 15 i Reglerna i tillämpliga delar.
  4. De detaljerade garantivillkoren anges i GARANTIKORTET

§ 11 [Typer och omfattning av de elektroniska tjänster som tillhandahålls]

  1. Försäljaren tillhandahåller gratis elektroniska tjänster för användare via webbutiken, såsom:
    a. Möjlighet för användare att bläddra igenom innehållet i webbutiken, göra beställningar och ingå avtal med försäljaren,
    b. Hantering av användarkonton,
    c. Möjlighet att använda chattfunktionen ”Kundhjälp”, där användaren kan få rådgivning om val av produkt,
    d. Möjlighet att läsa och lämna recensioner via portalen ”TrustMate”, som finns på adressen http://trustmate.io,
  2. För användare med ett användarkonto ger försäljaren dessutom funktioner som:
    a. Möjlighet att granska beställningshistorik,
    b. Tillgång till elektroniska versioner av instruktionerna för den inköpta varan.
  3. Försäljaren har rätt att publicera reklam innehåll i webbutiken. Dessa innehåll utgör en integrerad del av webbutiken.

§ 12 [Villkor för tillhandahållande och ingående av avtal om tillhandahållande av elektroniska tjänster]

  1. Tillhandahållandet av de elektroniska tjänster som anges i §11 i reglerna är kostnadsfritt.
  2. Avtalet som möjliggör för användarna att bläddra igenom innehållet i webbutiken ingås för en bestämd tid och upphör när användaren slutar bläddra i webbutikens innehåll.
  3. Avtalet om att lägga en beställning och ingå avtal med försäljaren ingås för den tid som krävs för att genomföra beställningen.
  4. Avtalet om hantering av användarkontot gäller för obestämd tid. Användaren har möjlighet att ta bort sitt användarkonto när som helst via webbutiken.
  5. Avtalet som möjliggör för användaren att läsa och lämna recensioner ingås för en bestämd tid och upphör när användaren publicerar en recension eller slutar använda denna tjänst.
  6. De tekniska krav som är nödvändiga för att samarbeta med webbutiken anges i §3 i reglerna.
  7. Användaren är skyldig att använda webbutiken på ett lagligt sätt och i enlighet med goda seder, med respekt för andra personers rättigheter och immateriella rättigheter.
  8. Användaren är skyldig att ange korrekt information och förbinder sig att inte tillhandahålla olagligt innehåll.

 

§ 13 [Reklamationsprocedur i samband med tillhandahållande av elektroniska tjänster]

  1. Vid reklamationsförfarande i samband med tillhandahållande av elektroniska tjänster tillämpas §8 punkterna 9-12 i reglerna i tillämpliga delar, med den förutsättningen att användaren i det genomförda förfarandet ska ange så mycket information och omständigheter som möjligt rörande ärendet, och särskilt specificera typ och datum för den uppkomna avvikelsen.

§ 14 [Ansvar för Säljaren]

  1. Säljaren ansvarar inte för konsekvenser som uppstår i samband med:
    a. Användarens underlåtenhet att följa reglerna i dessa Villkor,
    b. Force majeure eller driftstopp av webbutiken på grund av omständigheter utanför säljarens kontroll,
    c. Bristande tillgång till webbutiken på grund av att de tekniska krav som nämns i § 3 i reglerna inte uppfylls,
    d. Att en tredje part får tillgång till användarkontot,
    e. Förlust av data på grund av hårdvarufel, systemfel eller andra omständigheter utanför säljarens kontroll,
    f. Att ett meddelande som skickas till säljarens e-postadress markeras som skräppost,
  2. Säljaren har rätt att ta en teknisk paus i webbutikens funktion för att säkerställa korrekt drift.
  3. Vid ändring av personuppgifter eller e-postadress är användaren skyldig att omedelbart informera säljaren om detta och ange omfattningen av ändringarna, annars anses meddelanden skickade till den tidigare adressen som korrekt mottagna.
  4. Säljaren ansvarar inte för förlorade vinster till följd av bristande eller utebliven fullgörelse av det ingångna avtalet.

§ 15 [Personuppgiftsskydd]

  1. Regler för skydd av personuppgifter inom ramen för webbutikens funktion och i samband med användning av webbutiken och ingående av avtal anges i Integritetspolicy och cookies som finns tillgänglig via denna länk.
  2. Det är nödvändigt för användaren att ange personuppgifter för att korrekt genomföra avtalet. Säljaren verifierar inte de angivna personuppgifterna.
  3. Personuppgiftsdatabasen för användare är skyddad av lag. Dessa uppgifter är särskilt skyddade och säkrade mot åtkomst av obehöriga personer.

 

§ 16 [God Praxis Kod]

  1. Säljaren är skyldig att följa alla konsumentskyddsbestämmelser och att bedriva en korrekt försäljning baserat på respekt för alla tillämpliga lagar, särskilt de som rör distansförsäljning.
  2. Denna användarvillkor har utarbetats på ett tydligt sätt. Om det uppstår några tvivel om betydelsen av en viss bestämmelse, ska tolkningen alltid göras till fördel för konsumenten.
  3. Vid ingående av avtal informeras användaren om alla viktiga villkor, särskilt priset på varan, innan betalning sker.
  4. Säljaren gör sitt bästa för att säkerställa att de personuppgifter som hanteras i samband med beställningen behandlas för rätt ändamål och skyddas på lämpligt sätt mot obehörig åtkomst.
  5. För att tillhandahålla högkvalitativa efterförsäljningsservice åtar sig säljaren att erbjuda lämplig personalstöd vid eventuella problem med installation eller användning av den köpta varan.

 

§ 17 [Intellektuell egendom och upphovsrätt]

  1. De exklusiva rättigheterna till innehåll som tillhandahålls eller publiceras av säljaren på webbplatsen, särskilt upphovsrätt, webbplatsens namn, dess grafiska element och databaser är skyddade enligt lag och tillhör säljaren eller de parter med vilka säljaren har ingått relevanta avtal. Kunden har rätt att använda detta innehåll kostnadsfritt och får även använda innehåll som publicerats enligt lag och redan spridits av andra kunder inom webbplatsen, men enbart för eget personligt bruk och enbart för att korrekt använda webbplatsen.
  2. En användare som publicerar något innehåll på webbplatsen, särskilt bilder, kommentarer, recensioner eller uttalanden, ger säljaren en icke-exklusiv, kostnadsfri licens att använda, bevara, ändra, ta bort, komplettera, utföra offentligt, visa offentligt, duplicera och sprida (särskilt på internet) dessa innehåll.

§ 18 [Slutbestämmelser]

  1. Genom att acceptera dessa villkor, intygar användaren att han eller hon har förstått innehållet och förbinder sig att följa de bestämmelser som anges här.
  2. Dessa villkor träder i kraft den 09.10.2024.
  3. Administratören förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor när som helst, och alla ändringar kommer att gälla efter att användaren har blivit informerad om den nya versionen via e-postadress som angivits vid registrering av användarkontot.
  4. Avtal som ingås med säljaren skrivs på polska eller på det språk som är lämpligt för kundens hemvist vid tidpunkten för avtalets ingående.
  5. Bruksanvisningar och monteringsinstruktioner för beställda produkter kan laddas ner via följande länk.
  6. Alla tvister som uppstår i samband med användning av webbplatsen, de tjänster som tillhandahålls, ingående av avtal, dess felaktiga fullgörande eller icke-fullgörande av företagare kommer att prövas av allmän domstol i säljarens hemort. I fallet med konsumenter vars varor har levererats till ett EU-land utanför Polen, eller där konsumenten vid avtalets ingående hade sitt hemvist i ett annat EU-land än Polen, har konsumenten rätt att välja domstol enligt lagstiftningen i det land som är mer fördelaktigt för honom eller henne (lokal lagstiftning).
  7. Avtal med säljaren ingås i enlighet med polsk lagstiftning och uppfyller kraven i EU-ländernas direktiv. Gällande lag för tvistlösning är polsk lag, med undantag för konsumenter vars varor har levererats till ett EU-land utanför Polen eller där konsumenten vid avtalets ingående hade sitt hemvist i ett annat EU-land än Polen: dessa konsumenter har då rätt att välja det landets lag som är mer fördelaktigt för dem (lokal lagstiftning).
  8. Vid konflikt mellan någon del av dessa villkor och gällande lagstiftning, ska relevant polsk lag eller lokal lag i det EU-land där varan levererades eller där konsumenten vid avtalets ingående hade sin hemvist tillämpas. Valet av tillämplig lag sker av konsumenten (gäller endast avtal med konsumenter).
  9. Användaren som är en konsument har rätt att använda alternativa tvistlösningsmetoder, särskilt genom att lämna in en begäran om medling eller begäran om prövning av ärendet av en skiljedomstol efter att reklamationsförfarandet har avslutats. En lista över fast etablerade konsumenttvistlösande domstolar vid regionala handelsinspektioner finns på webbplatsen: https://polubowne.uokik.gov.pl/. Konsumenten kan också få gratis hjälp från den lokala (kommunala) konsumentombudsmannen eller en konsumentorganisation vars syfte är att skydda konsumenters rättigheter. Alternativa tvistlösningsmetoder efter avslutat reklamationsförfarande är kostnadsfria.
  10. Konsumenten (med undantag för de vars varor levererats till Storbritannien eller där konsumenten vid avtalets ingående hade sitt hemvist där) kan, för att lösa en tvist på frivillig väg, lämna in ett klagomål via plattformen för online-tvistlösning (ODR), som finns tillgänglig på: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

 


Dessa villkor regleras av polsk lag (i frågor som inte regleras här, ska polsk lag tillämpas, särskilt civilrättslagen – Dz. U. 2020 nr 1740 med senare ändringar, lagen om konsumenträttigheter – Dz. U. 2023 nr 2759 med senare ändringar, samt lagen om elektroniska tjänster av den 18 juli 2002 – Dz. U. 2020 nr 344 med senare ändringar) och tolkas i enlighet med den (med undantag för eventuella kollisionsregler). Dessutom utesluts uttryckligen tillämpningen av FN:s konvention om internationella köp av varor. Om kunden är en konsument som är permanent bosatt i ett EU-land utanför Polen, gäller ytterligare skydd enligt tvingande lagar i det land där konsumenten är bosatt vid avtalets ingående. Den exklusiva jurisdiktionen för tvister definieras av säljaren som allmän domstol för verksamhetsorten, det vill säga staden Wolsztyn, vilket innebär att krav som rör konsumentskydd enligt dessa villkor kan prövas i den behöriga domstolen för Wolsztyn eller i ett EU-land där konsumenten är bosatt.